5 روش برای افزایش عمر گل

خرید گل فوق‌العاده است، اما فقط تا یک هفته. زیرا بعد از این زمان باید گلدانی کپک‌زده و بدبو را تمیز کنید. و بعد از خرید یا دریافت یک دسته گل زیبا، تماشای پژمرده شدن آنها بعد از چند روز ناراحت کننده است. اما خبر خوبی برای دوستداران گل داریم، در راهنمای نگهداری از گل طبیعی ما چند ترفند مفید معرفی کردیم که کمک می‌کند گل‌های بریده شده از شاخه را بیشتر از همیشه نگه دارید.
ما قصد داریم نکات مهم خود را برای ماندگاری بیشتر گل تازه را به اشتراک بگذاریم. با این روش‌ها رازهای مگو برای افزایش عمر گل و ماندگاری بیشتر گل را یاد می‌گیرید.

5 روش نگهداری از گل طبیعی

یک دسته گل تازه، طراوت و زیبایی را به خانه ما می‌آورد. اما مشکل آنجاست که گل‌های تازه عمر کمی دارند و تنها چند روز بعد از بریده شده از شاخه پژمرده می‌شوند. بسیاری از ما نکات زیادی درباره چیدمان و دکوراسیون با گل‌های تازه را می‌دانیم، اما واقعاً چند نفر از ما با روش نگهداری از گل طبیعی و افزایش عمر گل آشنایی داریم؟

  1. ساقه‌ها را ببرید

    گفته می‌شود که برش صحیح ساقه طول عمر گل را تا 32 درصد افزایش می‌دهد، بنابراین قطعاً ارزش زمان گذاشتن را دارد. حتی اگر گل‌های تازه را از گل فروشی خریداری کرده باشید، باز هم برش ساقه مهم است. در واقع همانطور که بدن انسان برای بهبود زخم‌ها تلاش می‌کند، گیاهان بریده شده نیز سعی می کنند خود را التیام بخشند. این بدان معنی است که ساقه‌های بریده شده برای مدت طولانی باقی می‌مانند، شروع به التیام بخش بریده شده می‌کنند و ظرفیت جذب آب و مواد مغذی در آنها کاهش می‌یابد.
    راه درست برای بریدن ساقه‌های گل چیست؟ ما توصیه می‌کنیم ساقه‌ها را در زیر آب برش دهید، زیرا این امر به جلوگیری از حباب هوا کمک می کند و گل‌ها رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند. برای بهترین نتیجه، ساقه‌ها را با استفاده از قیچی تیز در فاصله 1-2 سانتی متری از انتهای ساقه برش دهید.
    در خصوص ساقه گل‌ها، شاید بد نباشد بدانید که لاله‌ها بعد از برش هم حتی کمی رشد می‌کنند، این رشد به سمت منبع نور است.

  2. با روش درست گل‌ها را در آب قرار دهید

    ابتدا گلدان را پر از آب کنید و ساقه‌ها را در آب قرار دهید و قبل از انتقال آنها به آب کم عمق، آنها را برای چند ساعت در آنجا بگذارید. هنگامی که گلها را در گلدان قرار می‌دهید، تمام برگ‌های قسمت ساقه که در زیر آب قرار گرفته‌اند را جدا کنید. این نه تنها به افزایش عمر گل کمک می‌کند، بلکه باعث تمیزتر شدن آب نیز می‌شود. برگ‌های زیر خط آب رشد باکتری را تقویت می‌کنند، بنابراین به سلامت گل‌های شما آسیب می‌زنند.
    در گل‌هایی مانند لاله نیز پیشنهاد می‌شود که چند سوراخ هم در ساقه ایجاد کنید. در ضمن به خاطر داشته باشید که گل نرگس را نباید در گلدان با گل‌های دیگر قرار داد. آنها ماده‌ای ترشح می‌کنند که گل‌های دیگر گلدان را از بین می‌برد.

  3. شکر و سرکه و یا آسپرین! به آب گلدان اضافه کنید

    فقط با افزودن چند قاشق چایخوری شکر به آب گلدان گل خود، می‌توانید عمر آنها را افزایش دهید. شکر به عنوان یک ماده مغذی برای گل‌ها عمل می‌کند و یک روش خوب و ساده برای نگهداری از گل طبیعی برای زمان بیشتر است. سرکه نیز ماده بعدی است که برخی از افراد معتقدند مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. پس مقداری شکر و سرکه را در آب گلدان مخلوط کنید و تاثیر آن را بر طول عمر گل‌هایتان ببینید.
    آسپرین هم یکی دیگر از موادی است که توصیه می‌شود برای افزایش گل به آب اضافه کنید. البته این روش به اندازه شکر و سرکه کارایی ندارد، اما می‌تواند کمک کند که گل‌ها برای مدت بیشتری طراوت و تازگی خود را حفظ کنند. برای این کار، قبل از قرار دادن گل‌ها در گلدان، به راحتی آسپرین خرد شده را در آب بریزید.

  4. مکان مناسب را انتخاب کنید

    کیفیت محیط نگهداری گل، تأثیر مستقیمی در طول عمر گل شما خواهد داشت. دسته گل خود را حتما در مکانی خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب و میوه‌های رسیده نگه دارید. زیرا گرما، نور خورشید و میوه‌های رسیده، باعث شکوفایی سریع آنها می‌شوند. به‌علاوه، تغییر دما متناوب نیز اثرات سوئی خواهد داشت، در نتیجه قرار دادن گل در کنار پنجره در زمستان و باز و بسته کردن پنجره ایده خوبی نیست.

  5. به نگهداری ادامه دهید

    با ادامه زندگی گل‌های شما در گلدان، ساقه‌ها به طور مکرر سعی در بهبود خود دارند، در نتیجه تکرار روند برش هر سه روز به خنثی کردن این امر کمک می‌کند و گل‌های شما به جذب مواد مغذی و رطوبت ادامه می‌دهند. در این بین به خاطر داشته باشید که برگ‌های پلاسیده و پژمرده را هم از ساقه جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ برگی در آب شناور نیست، زیرا که باعث رشد باکتری‌ها می‌شوند و پژمردن گل‌ها را تسریع می‌بخشند.
    برخی از گل‌ها مانند سنبل را نباید از نور جدا کرد زیرا در صورت باقی ماندن در نزدیکی منبع نور، ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

چند نکته پایانی برای افزایش طول عمر گل

  • به خاطر داشته باشید که با گلدانی مناسب برای دسته گل خود، شروع کنید. دسته‌های بزرگ و سنگین را باید در یک گلدان کم عمق‌تر قرار دهید. و گلهای سبک و ظریف در گلدان‌های بلند قرار دهید.
  • گلدان خود را بیش از حد شلوغ نکنید. اگر متوجه شدید که فضای گل‌ها کم است برای افزایش عمر گل آنها را در چندین گلدان پخش کنید.
  • دسته گل خود را درست قبل از قرار دادن آن در آب با زاویه 45 درجه کوتاه کنید، از قیچی باغبانی، قییچی آشپزخانه تیز یا چاقوی تیز استفاده کنید.
  • در نهایت به خاطر داشته باشید که راز تازه نگه داشتن گل‌های بریده شده از شاخه و نگهداری از گل طبیعی، کاهش رشد باکتری‌ها در آب گلدان است. البته با توجه به جدا شدن گل از ریشه و مواد مغذی باید به در جهت تغذیه آن هم اقدام کرد. روش‌های بالا هم اکثرا در جهت همین موضوع عمل می‌کنند.